Pages

Monday, 22 July 2013

SBFS 1103 Thinking Skill and Problem Solving

Tugasan  ini belum disemak, justeru terdapat banyak kesilapan yang perlu diperbaiki.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


PENDAHULUAN


Strategi pengurusan dan pembangunan modal insan amat  penting kepada sesebuah organisasi kerana ia memberi sumbangan yang amat besar kepada kemajuan sesebuah organisasi dan pembangunan Negara. Pengurusan merupakan proses untuk mendapatkan modal atau menggemblengkan segala input di dalam sesebuah organisasi dengan cara paling optimum untuk mencapai objektif organisasi. 

Modal insan merupakan individu yang tidak bersifat individualistik tetapi bersifat sebahagian daripada masyarakat yang berilmu, berkeyakinan, memiliki nilai yang murni dan moral yang tinggi. Juga beretika, berbudi pekerti, bersopan santun, berdisiplin, dinamik, berdaya tahan tinggi, berinovasi, kreatif, sihat, bersemangat patriotik, cekal, berintegrasi dan berdaya saing. Sebagaimana memetik kenyataan YAB Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika membentangkan Belanjawan 2005 menjelaskan bahawa:
“Kemajuan dan kekuatan ekonomi bukanlah segala-galanya. Ia perlu dilihat sebagai landasan
untuk mencapai kesejahteraan hidup dan keutuhan sosial. Lantas, perseimbangan kebendaan dan kerohanian sangatlah penting supaya akan lahir tamadun yang agung. Kita perlu bersama-sama mengambil langkah memperkaya jiwa bangsa, tradisi, budaya dan agama tidak seharusnya menjadi halangan kepada kejayaan sebaliknya perlu digarap sebagai tunjang mendaki ke mercu kecemerlangan yang akan mengangkat martabat bangsa dan kewibawaan negara di mata dunia”

            Jika kita memiliki modal insan yang cekap maka dengan mudah dan secara langsung dapat menghasilkan pengurusan yang efektik, kreatif dan tersusun. Hal ini kerana hanya dengan kepimpinan dan sumbangan tenaga daripada individu yang lengkap sebagai modal insan yang baik dapat membina sebuah organisasi yang terpimpin. Justeru sebagai pemimpin dalam sebuah organisasi seharusnya bijak mengendalikan sebuah organisasi agar ia dapat menghasilkan sebuah individu yang cekap dalam sesebuah organisasi.



PERANAN MODAL INSAN DALAM PENGURUSAN

Mary Parker Follett (1868 - 1933) yang menulis tentang topik ini pada awal abad ke-20 mentakrifkan "pengurusan" sebagai "seni untuk mencapai sesuatu maklumat melalui pengurusan seseorang. .[1] Berdasarkan buku yang bertajuk ‘Management, Challenges in the 21st century’ oleh Lewis, 2001 mengetengahkan bahawa terdapat lima fungsi utama Pengurusan iaitu merancang, memimpin, mengawal dan menyelaras. Pengurusan biasanya terdiri daripada pengarahan dan pengawalan dalam sebuah organisasi yang terdiri daripada satu atau lebih individu bagi tujuan untuk menyelaraskan dan menyusun organisasi tersebut untuk mencapai matlamat yang hendak dituju. Justeru dalam sebuah organisasi sangat penting akan peranan pengurus. Pengurus dapat di definisikan sebagai individu yang bertanggungjawab secara langsung untuk memastikan bahawa tugas-tugas yang dilakukan oleh orang-orang atau pekerja dalam sesebuah organisasi. Pengurus perlu untuk membangunkan matlamat selaras dengan strategi keseluruhan organisasi.
Justeru di sinilah kepentingan peranan seorang pengurus yang bergelar modal insan dapat mengurus sebuah organisasi atau syarikat dengan cekap, bijaksana, amanah dan bertanggungjawab dengan kerja yang diberikan. Sebagai seorang pengurus yang berjiwa modal insan juga pasti akan memiliki kemahiran berfikir bagi menyelesaikan masalah yang timbul dalam syarikat atau organisasi yang disertainya. Justeru sebagai seorang pengurus yang mentadbir sesebuah organisasi memerlukan karekter-karekter dan sikap yang cemerlang agar beliau dapat menjadi modal insan kepada pekerja-pekerja lain atau orang bawahannya.
Berikut terdapat beberapa permasalahan pekerja yang memerlukan peranan seorang pengurus yang cekap. Ketiga-tiga permasalahan pekerja tersebut memerlukan penyelesaian yang melibatkan kemahiran berfikir daripada seorang pengurus.



ANALISIS TIGA PERMASALAHAN
i)                    Pekerja A
-          A merupakan seorang pekerja yang telah berkhidmat selama 10 tahun dan telah banyak menyumbangkan khidmat untuk kejayaan syarikat. Disebabkan pengalaman yang banyak maka dia telah mendapat tawaran kerja di syarikat lain, justeru A ingin berhenti kerja dan menghantar surat perletakan jawatan.
-          Berdasarkan maklumat profail pekerja A, beliau merupakan seorang pekerja yang baik kerana beliau telah bertahan di syarikat tersebut dalam jangka masa yang lama iaitu selama 10 tahun. Justeru pekerja A ingin berpindah ke syarikat lain kemungkinan disebabkan beberapa faktor seperti beliau telah menerima tekanan sejak akhir-akhir ini. Kemungkinan juga beliau ingin berpindah kerja kerana sudah bosan dengan kerja-kerja yang telah beliau lakukan selama 10 tahun dan ingin mencari pengalaman baru di syarikat lain. Hasrat pekerja A untuk berhenti juga mungkin disebabkan faktor gaji atau ganjaran-ganjaran lain yang diberikan oleh pihak syarikat tidak bertambah walaupun beliau telah berkhidmat selama 10 tahun ataupun kenaikan gaji sangat sikit setiap tahun. Kemunginan syarikat lain yang menawarkan beliau kerja baru memberi gaji atau ganjaran yang lebih baik dan memuaskan hatinya berbanding tempat kerjanya sekarang.

ii)                  Pekerja B
-          Pekerja B merupakan seorang pekerja yang baru berkhidmat selama 6 bulan. Beliau mempunyai kelulusan dan kepakaran yang baik dalam bidang ICT seperti yang diperlukan oleh pihak syarikat dan mempunyai pengalaman yang sikit dalam bidang tersebut. Walaubagaimanapun oleh kerana pekerja B seorang kakitangan yang baru dalam bidang pekerjaan, maka beliau masih tidak dapat menyesuaikan diri dalam alam pekerjaannya dan kadang-kala masih tidak mampu menerima tekanan-tekanan yang berkaitan dengan alam pekerjaannya.
-          Kelemahan-kelemahan yang dihadapi oleh pekerja B banyak memberi kesan kepada pihak syarikat. Pihak syarikat melihat situasi yang dihadapi oleh pekerja B disebabkan beliau merupakan seorang pekerja yang baru berkecimpung dalam alam pekerjaan, justeru beliau belum mempunyai pengalaman yang banyak untuk menyesuaikan diri dalam keadaan kerja beliau walaupun beliau mempunyai kepakaran dalam bidang ICT. Pengalaman yang kurang dalam alam pekerjaan juga menyebabakan beliau belum kental untuk menghadapi pelbagai tekanan-tekanan di tempat kerja.

iii)                Pekerja C
-          Individu C pula merupakan seorang pencari kerja. Dalam usia yang muda beliau telah memiliki banyak pentauliahan dan mempunyai banyak pengalaman kerja untuk menyesuaikan diri dalam sesebuah organisasi atau syarikat. Beliau juga memiliki daya tarikan tersendiri dengan memiliki semangat kesungguhan dalam pekerjaan. Namun beliau sering berpindah kerja dari satu syarikat ke syarikat yang lain untuk tujuan menambah pengalaman dan meluaskan pengetahuan melalui pekerjaan yang beliau ceburi.
-           Permasalahan yang timbul terhadap pekerja C disebabkan beliau tidak pernah bekerja lama dalam sesebuah syarikat yang pernah beliau berkhidmat. Hal ini kadang-kala akan memberi perspektif negatif terhadap diri beliau sekiranya beliau menghantar resume untuk memohon pekerjaan, kerana seseorang yang tidak dapat bertahan lama dalam sesebuah organisasi kemungkinan mempunyai sikap yang tidak disenangi oleh majikan, ataupun pekerja tersebut mempunyai kesalahan-kesalahan tertentu. Analisis berdasarkan masalah pekerja C juga adalah kemungkinan beliau memikirkan bahawa beliau tidak susah untuk mendapat pekerjaan baru jika berhenti kerja kerana melihat kebolehan dan daya tarikan yang ada pada diri beliau.


CADANGAN PENYELESAIAN TERHADAP TIGA PERMASALAHAN
Proses penyelesaian sesuatu masalah melibatkan kemahiran berfikir. Menyelesaikan masalah adalah satu proses mental untuk mengatasi halangan atau masalah yang sedang dihadapi berdasarkan tujuan tertentu. Penyelesaian terbaik ialah penyelesaian yang telah mengambil kira kesemua kesan akibatnya. Bila mana kita menghadapi masalah, satu penyelesaian berkesan bagi masalah boleh dibentuk melalui langkah-langkah seperti meneroka masalah; membina matlamat realistik dan boleh tercapai; mengambil seberapa banyak idea-idea;  pilih idea-idea; melaksana rancangan tindakan;  menilai dan tindakan susulan. Ketiga-tiga permasalahan berikut memerlukan penyelesaian berdasarkan panduan langkah-langkah penyelesaian masalah seperti yang dinyatakan. Justeru kebijaksanaan seorang pengurus dalam melaksanakan tindakan dapat membawa ke arah kejayaan syarikat seterusnya melahirkan modal insan yang efektif dan kreatif dikalangan para pekerja. Berikut merupakan cadangan penyelesaian masalah bagi mengatasi permasalahan ketiga-ketiga pekerja :

i)                    Pekerja A
-          Berdasarkan analisis masalah pekerja A adalah kemungkinan beliau mengalami tekanan kerja ataupun beliau tidak puas hati dengan gaji yang tidak bertambah dan kemungkinan juga beliau ingin bertukar suasana tempat kerja. Justeru matlamat penyelesaian masalah kepada pekerja A adalah agar beliau tidak berhenti berkhidmat di syarikat lama. Oleh itu pekerja A secara analisisnya mengalami beberapa permasalahan dalaman yang memerlukan motivasi dan komunikasi daripada pihak pengurusan syarikat terutama peranan pengurus. Pihak syarikat juga harus meneliti adakah gaji pekerja A setimbal dengan berapa lama beliau berkhidmat di syarikat tersebut. Oleh itu bagi menghargai perkhidmatan beliau yang telah lama bekerja di syarikat, maka pihak syarikat sepatutnya  menaikan gaji atau memberi upah pekerja A seadilnya berdasarkan selama mana perkhidmatannya. Bagi memberi motivasi atas khidmat beliau pihak syarikat boleh memberi imbuhan yang sewajarnya. Imbuhan merupakan daya penarik sama ada bagi mereka yang inginkan sesuatu pekerjaan atau bagi memotivasikan para pekerja dalam sesebuah organisasi. Menurut Maimunah Aminuddin (1999) antara kebaikan memberi imbuhan kepada pekerja termasuklah membantu menarik pekerja baru untuk bekerja dengan syarikat, membantu mengekalkan pekerja sedia ada dan meningkatkan semangat para pekerja yang dapat menyumbang kepada produktiviti yang lebih tinggi.

Pekerja A juga hendaklah dibawa berkomunikasi agar pihak pengurus dapat menyelidik permasalahan yang dihadapi oleh pekerja A sehingga beliau hendak berhenti kerja. Melalui cara ini pekerja A boleh berkomunikasi untuk melahirkan pendapat dan perasaan kepada pihak pengurusan. Komunikasi yang berlaku dalam organisasi sedikit sebanyak memberi kesan terhadap prestasi dan kepuasan kerja. Selepas mengetahui permasalahan pekerja A maka pihak pengurus hendaklah bertindak mencari penyelesaian yang sewajarnya setelah menimbahkan kesan dan akibat tindakan yang akan diimplementasikan dalam organisasi kelak.

ii)                  Pekerja B
-          Pekerja B merupakan seorang pekerja yang baru berkecimpung di alam pekerjaan. Walaupun memiliki keputusan yang baik dalam ICT, namun itu tidak dapat membantu beliau untuk kental menghadapi sebarang tekanan-tekanan di tempat kerja. Melalui analisis masalah terhadap pekerja B adalah beliau belum cukup berpengalaman dan masih tidak dapat menyesuaikan diri dengan segala macam tekanan di tempat kerja. Justeru sebagai seorang pengurus, matlamat untuk menyelesaiakan permasalahan pekerja B adalah membentuk pekerja B menjadi seorang kakitangan syarikat yang matang dan mampu berhadapan dengan tekanan-tekanan di tempat kerja; seterusnya dapat menyesuaikan diri di alam pekerjaannya.  

Oleh itu cadangan penyelesaian yang dapat mengatasi permasalahan terhadap pekerja B adalah dengan sentiasa memberi beliau motivasi, tunjuk ajar dan latihan. Galakan yang berbentuk motivasi akan sentiasa memberi semangat kepada pekerja B agar sentiasa berusaha memberi berkhidmatan yang terbaik dan tidak mengenal putus asa dalam kerja-kerja yang dilakukan. Motivasi yang diperlukan oleh pekerja B hendaklah merangkumi segala aspek seperti mana yang dijelaskan di dalam buku Management Second Edition tulisan Griffin bahawa pekerja itu memerlukan tiga aspek motivasi iaitu pendekatan tradisional yang melibatkan upah yang mencukupi, pendekatan hubungan sesama manusia iaitu hubungan antara pekerja hendaklah baik dan harmoni serta pendekatan ketiga ialah pendekatan pengurusan sumber manusia sesebuah syarikat semestinya cekap dan memuaskan hati para kakitangan. Justeru ketiga-ketiga pendekatan motivasi seperti yang disebutkan oleh Griffin seharusnya dapat diterapkan kepada pekerja B agar beliau dapat bermotivasi dan membina kredibilitinya di tempat kerja.

Sebagai seorang pengurus yang baik juga sepatutnya dapat memberi tunjuk ajar kepada pekerja B agar beliau dapat melihat kesilapan dengan tugas-tugas seharian yang dia lakukan melalui latihan. Prestasi pekerja dapat dibina melalui latihan-latihan, kursus-kursus dan seminar-seminar yang berkaitan dengan tugasan kerja mereka. Hal ini bertepatan dengan situasi yang dihadapi oleh pekerja B yang memerlukan pengalaman dan penambahan ilmu kerana beliau merupakan seorang pekerja baru. Selepas semua tindakan-tindakan tersebut dilaksanakan pihak pengurus hendaklah menilai keberkesanannya melalui peningkatan kecemerlangan dan prestasi pekerja B dari masa ke semasa.

iii)                Pekerja C
-          Analisis yang dibuat terhadap permasalahan pekerja C adalah beliau merupakan seorang pekerja yang sentiasa berpindah dari satu syarikat ke syarikat lain. Walaupun tujuan pekerja C adalah untuk menambah pengalaman dan mengembangkan ilmu pengetahuan, namun tindakan pekerja C tersebut akan  menimbulkan perspektif negatif kepada majikan baru yang tidak mengenalinya.

Oleh itu matlamat penyelesaian masalah terhadap pekerja C adalah untuk membawa beliau agar dapat bertahan lama berkhidmat dalam sesebuah syarikat. Justeru sebagai seorang pengurus jika ingin mencapai matlamat tersebut hendaklah terlebih dahulu menyelidiki latabelakang pekerja C melalui interview. Pengambilan dan pemilihan pekerja dalam sesebuah organisasi merupakan fungsi yang amat penting untuk menjamin kejayaan pengurusan sumber manusia. Tanpa strategi pengambilan dan pemilihan yang baik, organisasi akan mengalami beberapa kesan
negatif. Walaupun pekerja C merupakan seorang yang memiliki daya tarikan dan semangat kerja yang baik, namun beliau tetap akan menimbulkan permasalahan kepada pengurusan syarikat kerana beliau tidak akan bertahan lama dalam satu syarikat tempat dia berkhidmat. Oleh itu semasa sesi temuduga pihak syarikat hendaklah menyelidiki latarbelakang beliau dengan lebih terperinci. Selepas menyelidik dan melihat permasalahan terhadap pekerja C maka pihak syarikat hendaklah membuat keputusan dengan baik setelah menimbah kesan akibatnya setelah menawarkan pekerjaan kepada pekerja C.


PELAKSANAAN TINDAKAN DAN PENILAIAN
i)                    Pengurusan Pekerja
-          Pengurusan pekerja dalam sesebuah organisasi atau syarikat sangat penting untuk memastikan segala pelan tindakan dapat berjalan dengan lancar dan tepat.  Menurut Griffin (1987) bahawa terdapat tiga faktor utama yang sangat penting untuk  memastikan pekerja mendapat kepuasan di tempat kerja iaitu, yang pertama adalah dari segi upah kerja, yang kedua persekitaran yang baik di temapt kerja dan ketiga adalah peranan sumber manusia yang memuaskan. Upah merupakan motivasi kepada pekerja atas usaha dan khidmat yang mereka lakukan dalam tugasan seharian. Oleh itu menurut Griffin pengurusan upah atau gaji kepada pekerja hendaklah adil dan berpatutan dengan kuantiti dan kualiti kerja yang dilakukan. Sebagai contoh pihak syarikat seharusnya memberi upah atau gaji yang lebih kepada pekerja A atas khidmatnya yang telah lama iaitu selama sepuluh tahun. Ini bermakna pekerja A juga seharusnya mendapat kenaikan gaji setimpal dengan tempoh berkhidmatanya. Demikian pula pekerja B, walaupun beliau pekerja baru namun gaji yang seharusnya diberikan hendaklah berdasarkan kepakaran beliau dan kelulusan akademik. Manakala bagi pekerja C pula jika diterima berkerja hendaklah pihak syarikat menentukan gaji selayaknya agar kepuasan gaji tidak mendorong beliau berhenti kerja lagi. Upah seperti mana diterangkan oleh Griffin termasuklah ganjaran-ganjaran lain seperti bonus, upah kerja lebih masa, percutian percuma, hospital panel dan sebagainya.
Manakala pengurusan pekerja yang baik juga hendaklah tempat kerja mempunyai persekitaran yang baik termasuk hubungan pekerja dengan majikan dan hubungan sesama pekerja. Seorang majikan seharusnya tidak bersikap autokratik dan dapat memberi peluang kepada orang bawahannya menyampaikan idea-idea dan pendapat mereka. Pekerja A merupakan seorang pekerja lama, maka beliau hendaklah diberi peluang untuk memberi pendapat kerana beliau mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang kerjanya. Keadaan ini akan menyebabkan beliau dihargai dan seterusnya merasa selesa untuk menyertai syarikat dalam tempoh masa yang lama. Bagi pekerja B pula seharusnya diberi peluang untuk mengeluarkan idea-idea walaupun beliau masih baru berkecimpung dalam kerjayanya. Pihak pengurusan boleh menilai dan seterusnya mengimplementasikan idea dan pendapat pekerja B jika difikirkan boleh memberi kemajuan terhadap syarikat. Hubungan sesama pekerja merupakan faktor penting agar seorang pekerja selesa untuk menjalankan tugasan. Hubungan yang baik ditempat kerja akan memberi motivasi dan inspirasi kepada seorang pekerja.
Pengurusan pekerja yang baik banyak dipengaruhi oleh peranan sumber manusia sesebuah syarikat. Hal demikian kerana sumber manusia merupakan nadi penggerak sesebuah organisasi syarikat yang mengurus permasalahan pekerja-pekerja. Oleh itu kecekapan dan pengurusan yang baik dari pengurusan sumber manusia dapat menyelesaikan agar pekerja A tidak berhenti bekerja, pekerja C yang merupakan pekerja baru dapat menyesuaikan diri di tempat kerja dan pengambilan pekerja C untuk bekerja tetap dalam syarikat.
ii)                  Pengurusan Bakat
-          Syarikat perlu memberikan perhatian pada aspek pengurusan bakat dalam usaha membentuk golongan pelapis yang akan meneruskan kesinambungan organisasi. Perancangan yang sistematik dengan tempoh dan jangka masa yang khusus perlu digubal secara serius bagi mengenalpasti ahli organisasi yang memiliki potensi untuk dibentuk dan digilap sebagai tokoh pada masa hadapan. Bagi menentukan kejayaan dalam proses pengurusan bakat dalam organisasi adalah penting untuk merujuk pada visi, misi dan matlamat sesebuah organisasi. Selepas itu pihak syarikat hendaklah menyediakan peluang pengembangan kerjaya terhadap pekerja-pekerjanya, mengubal program pembangunan potensi, memastikan sokongan penuh kepada kepimpinan dan mengamalkan sistem penilaian prestasi yang berkesan.
Sebagai contoh pekerja A merupakan seorang pekerja yang telah lama berkhidmat justeru setelah pihak syarikat menjalankan pelbagai pemgembangan kerjaya dan proses pembangunan potensi, maka pihak pengurus boleh mengamalkan sistem penilaian prestasi terhadap beliau. Jika penilaian yang cemerlang ditunjukan oleh pekerja A, pihak syarikat hendaklah memberi peluang kepada beliau untuk kenaikan pangkat dan gaji beliau berdasarkan penilaian yang dilakukan. Pekerja B pula merupakan seorang pekerja baru yang dilihat sebagai seorang yang berbakat dalam bidang ICT. Justeru pihak syarikat hendaklah bermula dari sekarang untuk memberi peluang kepada beliau mengikuti program-program pembangunan potensi dan pengembangan kerjaya agar bakat beliau dalam bidang ICT dapat dikembangakan seterusnya dapat mengilap bakat beliau dalam bidang tersebut. 
iii)                Latihan
-          Latihan adalah satu aktiviti pembelajaran yang berorientasikan matlamat jangka pendek yang mengkehendaki seseorang individu itu melaksanakan tugasnya dengan efektif dan efisien sejurus selepas tamat program pembelajarannya. Latihan ini adalah penting agar pekerja dapat berhadapan dengan perubahan-perubahan seperti misi organisasi, strategi, struktur dan hierarki, polisi, kewangan, sumber-sumber, produk, dan sebagainya. Perubahan ini akan merangsang organisasi untuk melaksanakan latihan, dan akhirnya selepas program latihan, impaknya akan kembali semula kepada pembentukan  persekitaran organisasi yang lebih mantap. Melalui program latihanlah, pengetahuan, kemahiran, sikap dan nilai-nilai peribadi seseorang pekerja itu dapat dipertingkatkan selaras dengan tuntutan perubahan-perubahan yang berlaku dalam ruang lingkup kerjaya mereka.
Pekerja A walaupun telah lama berkhidmat namun pihak syarikat harus memberi ruang kepada beliau untuk mengikuti latihan-latihan tertentu agar kemahiran beliau bertambah dan seterusnya dapat diimplementasikan untuk kemajuan syarikat. Pihak syarikat pula hendaklah menyusun latihan seberapa kerap kepada pekerja B kerana beliau merupakan seorang pekerja baru yang memang sangat memerlukan latihan dan kursus-kursus untuk pengembangkan kemahirannya dalam bidang ICT.  Setelah menghadiri pelbagai latihan dan kursus akan dapat membentuk pekerja B sebagai seorang yang matang dan lama kelamaan beliau akan dapat menyesuaikan diri di alam pekerjaan. Implikasi latihan tersebut akan membina jati diri bagi pekerja B dan beliau akan dapat berhadapan dengan sebarang tekanan-tekanan di tempat kerja. Jika pekerja C ditawarkan bekerja dalam syarikat, pihak syarikat pula hendaklah memperbanyakan latihan-latihan kepada beliau agar dengan latihan tersebut akan memupuk minat pekerja C dalam bidang kerjanya seterusnya mengelak beliau kekal berkhidmat dalam syarikat dan tidak berpindah atau bekerja di syarikat untuk sementara waktu sahaja. 
iv)                Pembangunan
-          Pembangunan adalah merupakan aktiviti pembelajaran yang distrukturkan tidak  berasaskan kepada pekerjaan seseorang secara langsung, tetapi mungkin akan berguna untuk tujuan perkembangan karier atau potensi diri seseorang pekerja. Sebagai contoh,seorang setiausaha peribadi diberi ruang oleh majikannya untuk mengikuti kursus tatacara makan di majlis formal. Ia tidak nampak relevan dengan tugasnya, tetapi mungkin berguna suatu masa nanti apabila menemani majikan ke majlis makan formal bersama pelanggan. Pembangunan terarah kepada perkembangan yang perlu disesuaikan oleh seseorang pekerja berdasarkan tuntutan perkembangan organisasi secara keseluruhannya. Pihak syarikat boleh melaksanakan pembangunan kerjaya kepada ketiga-tiga pekerja iaitu pekerja A, B dan C dengan memperbanyakkan program-program, kursus-kursus dan seminar kepada mereka agar mutu kerja dan penambahan ilmu serta pengalaman dapat dipupuk dalam diri ketiga-ketiga pekerja tersebut.


PENUTUP


Oleh itu dapat disimpulkan bahawa kepimpinan dalam sesebuah organisasi sangat memerlukan kemahiran berfikir untuk berhadapan masalah yang timbul di temapat kerja. Kebijaksanaan dalam membuat keputusan akan mengelakan berlakunya kesilapan dan kesalahan dalam menentukan sesuatu tindakan yang memerlukan keputusan sama ada yang berkaitan dengan tugasan mahupun apabila berhadapan dengan karenah para pekerja atau orang bawahan.

Pimpinan organisasi yang tidak memahami sepenuhnya kerumitan pribadi pekerja dalam organisasi sangatlah memungkinkan terjadi pembangkangan dalam penerapan prinsip kepemimpinan, walaupun prinsip tersebut telah mengandung nilai-nilai kebenaran dan bertujuan untuk ke arah kebaikan. Tidak mungkin seluruh manusia memenuhi keinginan dan keperluan dapat dipuaskan. Namun demikian kemahiran berfikir secara rasional oleh pimpinan organisasi yang mengatur tentang pekerja seharusnya memiliki kemampuan meminimunkan ketidakpuasan pekerja dalam organisasi yang dipimpinnya itu.

           Pimpinan organisasi yang baik adalah apabila memiliki kemampuan memandang kedepanan dan bijak berfikir secara logik dan rasional dalam menangani sebarang permasalahan. Salah satu cara yang penting untuk memiliki kemahiran tersebut adalah melalui pendidikan dan latihan sesuai dengan jenis dan bentuk tugas setiap anggota organisasi itu. Pendidikan berorientasi pada pengisian dan kemahiran berfikir hendaklah menjadi keutamaan, berbanding pelatihan berorientasi kepada pembentukan dan kemahiran bekerja. Pekerja sebagai anggota organisasi memiliki peranan sangat penting kerana kemajuan atau kemunduran suatu organisasi sangat ditentukan oleh kualiti, kuantiti dan moral pekerja dalam organisasi yang berkaitan. Oleh kepimpinan yang berwibawa dengan kebijaksanaan berfikir akan dapat merealisasikan penubuhan sebuah organisasi yang Berjaya.





BIBLIOGRAFI


1.      Shahrol Aman Ahmad, Azhari Ramli, Nasri Nalimi et. 2011. BBPP1103 Principles of Management. Selangor Darul Ehsan.: Meteor Doc. Sdn. Bhd.

2.      Dr.Haresh Kumar Kantilal, Dr. Anton Espira. 2011. SBFS1103 Thinking Skills an Problem Solving. Selangor Darul Ehsan : Meteor Doc. Sdn. Bhd.

3.      Ricky W. Griffin. 1987. Management second Edition. U.S.A : Houghton Mifflin Company.

  1. Maimunah Aminuddin.1999. Human Resource Management . Kuala Lumpur: PenerbitFajar Bakti Sdn. Bhd

5.      Pembangunan Modal Insan Dari Perspektif Pengurusan”  dalam http://umrefjournal.um.edu.my/filebank/published_article/2946/85-109%20Fadilah.pdf (12hb Jun 2013)

6.      “Pengurusan” dalam http://ms.wikipedia.org/wiki/Pengurusan (13hb Jun 2013)

7.      Organisasi dan Pengurusan” dalam http://steadfast_uiam.tripod.com/Asas%20Pengurusan.htm   (1hb Julai 2013)






No comments:

Post a Comment